Astrid Lindgren


Astrid

Jag har alltid älskat Astrid Lindgren. Som nykomling i Sverige i början på 80-talet upptäckte jag  ganska snart  jag hur vackert Svenskspråket kan bli . Ida sommarvisa får mig att gråta av glädje varje år .” Astrid Lingren, Nils Poppe , Jan Myrdal och många andra Svenska kulturstorheter har format mig till den Svenne jag är idag.
Jag har som många andra  undrat över  varför Astrid Lindgren inte fick Nobelpriset i litteratur. Många spekulanter hänvisade till en kylig relation mellan Astrid och Sossarna. Först med Gunnar Sträng:

”Att berätta sagor har Sträng alltid varit duktig på, men räkna har han inte lärt sig, det vore bättre om vi bytte jobb.” skrev Astrid

”Det handlade om att ”I mars 1976 ringde Astrid Lindgren till Expressen och bad om att få en debattartikel publicerad. Den handlade om hur hon tvingats betala 102 procent i företagsskatt. Artikel kom i tidningen och skatten kom att kallas Pomperipossa” Skriver Clas Barkman i Dagen DN

1995 och efter valförlusten försökte Astrid Lindgren att avfrosta relationerna med  S. Hon Skrev ett brev till dåvarande socialdemokratiske statsministern Ingvar Carlsson: ”Kära Ingvar Carlsson, du såg så sorgsen ut på en bild som jag såg i någon tidning, och därför kände jag ett behov att skriva ett litet brev för att tala om att vad vore vår Regering utan vår Ingvar Carlsson och vårt parti. Jag tror inte att du vet vad du har betytt under alla år, och nog är det otur att det här bakslaget ska komma just nu, för Gud vet hur dom ska kunna klara sej utan dej.”

Hon avslutade med : ”Ja, det här brevet är lite vimsigt, tror jag, men jag ville bara att du skulle veta hur mycket jag tycker om dej. Med varma hälsningar. Astrid Lindgren.”

Clas Barkman på Dn fortsätter: ”Den 29 januari 2002 dagen efter Astrid Lindgrens död, fick hon till slut officiellt stöd från en ledande socialdemokrat då statsminister Göran Persson förklarade att: ”Astrid Lindgren troligen hade rätt om Pomperipossa. Det fanns en abnormitet i skatteskalorna”, sade han.


Kommentera

