Att Bolagisera Sverige


Linus en av mina elever har redan bloggat färdigt. Jag är lite efter , Jag vet inte riktigt vad skall jag skriva om idag. Många idéer snurrar i mitt huvud.

Debatten om Lars Vilks och yttrandefriheten kontra religionsfrihet till exempel. Vi stödjer konstnärernas vida spelrum samtidigt  tycker vi att muslimska kvinnor inte ska bära slöja eller bruka. Konstigt eller hur.?

Hittade en bra debatt i Dn idag om det meningslösa byråkratin som drabbar sjukskrivna Professor Antoinette Hetzler sågar  Försäkringskassans metoder för att få långtidssjukskrivna att återgå i arbete. I vissa fall har metoderna lett till längre genomsnittliga sjukskrivningstider skriver (TT).

En annan  artikel som publicerades idag  på sverigesradio.se kan man läsa att Björn Johnson, som är statsvetare på Malmö högskola tycker att F-kassan går regeringens ärenden och att F-kassas siffror är förskönade. Min slutsatts är f-kassan systematiskt  manipulera statistik för grundlura sig själv sig i första hand  och för att visa att regeringens politik är bra. Lyssna på ekot och Björn Johnson här

Att manipulera med siffror och statistik är inget nytt, näringslivet har sysslat med detta i decennier nu. Eller? vänta lite. Är Försäkringskassa  en myndighet eller ett aktiebolag? Är jag en försäkrad eller en kund när jag besöker FK?  Där har vi svaret anser jag. Detta är den största ideologiska förändring som ägde rum i Sverige de senaste 20 eller 25 å: Att omvandla folkhemmet till ett Bolag. Att Bolagisera Sverige.

Kommentera

