Tillbaka till Skolan efter en lång helg


Det var skönt att vara ledig några dagar och för att vara lite gnällig måste jag säga att vädret var inte så värst: Regn och för lite vind. Annars var helgen var mest präglad av familjen och långa promenader med Viktor och Hugo som är våra hundar. Jag har inte facbookat eller youtubat mycket men jag hade koll på mitt socialnät. Jag har lyssnat mycket på radio istället. Det är avkopplande och mycket givande tycker jag. Jag lyssnade på P1

Jag Lyssnade på ekot härom dagen. det handlade om att Ekot granskade inlåsta barn. och att ”Det finns stora brister när barn blir inlåsta i isoleringsceller på statens institutioner för omhändertagna barn och ungdomar. Ekots granskning av nästan 500 fall där barn från 11 år blivit isolerade, visar att metoden används som bestraffning trots att det är olagligt. En rättsskandal, säger Barnombudsmannen” Isolering används som straff mot barn, och att detta strider mot lagen... Många experter och jurister kom till tals och alla fördömde det som sker. Men vad skall man göra med ett barn som försöker att rymma eller att skada sig själv eller andra? skall vi låta honom eller henne löpa linan ut? eller skall vi försöka att skydda den? Drastiska åtgärder måste tillämpas ibland anser jag. Att arbeta med trasiga barn, som inte litar på vuxenvärlden är mycket tufft. Det handlar om om att skapa relationer… det är ett långsiktig arbete. Barn behöver ha tid för att slicka sina sår och börja fungera normalt

Kommentera

