Måndag Morgon


Det är  klart att jag måste ta upp krisen i Grekland. Det är huvudnyheten världen över.
Vad gjorde Anders Borg igår med de stora grabbarna inom Euro-området.? Han deklarerade på Tv4 att Sverige har inga obligationer att bidrag med svenska skattepengar till Greklands räddning. Det förstår jag inte, Vad gjorde han där då?

Det vad jag vet är att  tyska, franska, engelska och andra banker har riskerat sina sparares pengar i skumma  affärer i Grekland (Deutsche Bank gjorde en Goldman Sachsare)
Grekland med hela EU och ECB :s godtycke fuskade till sig ett EU och EMU medlemskap genom att  Försköna  och trixa med sin budgetunderskott från 13% till ca 3 %. Alla visste om det. Nu när det går åt pipan, och experimentet är över  så ska skattebetalare i Eu stå för det. Som Vanligt. ECB drar igång sedelpressen  för att indirekt stödköpa statsobligationer.

Jag känner att det liberala experimentet håller på att misslyckas. Jag tror inte man kan bubbla upp sig till välfärden i samhället med pengar som inte finns med pengar som har aldrig funnits.

Kommentera

