Yes We can






För några veckor sedan såg jag på Tv2 Aktuellt att USA förbereder ett stort offensiv( den största någonsin) mot ”strategiska” Talibanska posteringar i  Afghanistan. Apatisk som en guidad  och blind nyhetskonsument  tänkte jag OK, detta är inget nytt. Sverige och Nato, FN och USA med dess allierade är i krig där borta , långt borta.
Men det som hände sen eller rättare sagt det som inte hände sen väckte min nyfikenhet. Dagligen  konsumera jag en stor mängd nyheter allt från CNN till BBC , Le Monde  och DN  ingenstans har jag hittat några nyheter om just denna offensiv. Vad händer med alla krigsreportrar som dagligen bombarderade oss med ” inbäddade filmer ” från ett verkligt krig. Nej Inget hände. Det är tyst.
Idag läser jag i DN att Obama driver hårdare linje än Bush 
Per Jönsson på DN skriver att :” När Barack Obama tillträdde i Vita huset gav han intryck av att vilja hantera terroristhot på ett långt mer sansat sätt än företrädaren George W Bush. Men blott ett drygt år senare framstår Obama tvärtom som ännu mer hårdfört målmedveten än Bush. Nu är det riktade mord på misstänkta terrorister, både utlänningar och amerikaner, som gäller.”
 Läs mer Om USA Nya roll på DN här


Mer om USA:s roll i Afghanistan  hittade jag på CNN : Afghanistan – Crossroads



Kommentera

