Måndag 3 Maj 2010











Pollen , Pollen den förbaskade pollen. Nu skjuter pollenhalterna av björk i taket i södra Sverige.
Jag är så ” miserable” jag hatar att bli sjuk och allra värst är att jag måste ta en massa mediciner:
för min rinnande näsa, för mina luftvägar och för mina ögon. En dyr historia med andra ord.


 Naturhistoriska riksmuseet rekommendera  följande


Träna inte utomhus


I löpspåret ökar pulsen och du andas in större mängder luft än i vanliga fall. Eftersom luften innehåller pollen får du i dig högre halter.

Vädra inte


Inomhus brukar det inte finnas några större mängder pollen. Men om du vädrar kan du att få in pollen i inomhusluften. Om du måste vädra är det bäst att göra det på natten eller under tidig morgon.

Torka din tvätt inne


Pollen fastnar på tvätt som hänger ute på tork, och följer sedan med in.

Duscha husdjuren


Hundar, katter och andra pälsdjur som går ute kan dra med sig stora mängder pollen i pälsen.

Undvik att vistas i skogen


Eller i närheten av träd och växter du vet att du är allergisk mot.

Medicinera i tid


Följ pollenprognoserna så kan du vara beredd att ta din medicin i rätt tid.

Ta del av pollenprognosen

Med hjälp av pollenprognosen kan du planera din vardag och anpassa din medicinering. Pollenprognosen kan vara nyckeln till ett rörligare liv. 

Källa: Naturhistoriska riksmuseet

Kommentera

